עסק פתוח לעסקים

לפני שפותחים את העסק, על ההבדלים בין עוסק מורשה וחברה בע"מ

תוכן עניינים

הקמת עסק היא חלומם הרטוב של רבים, אך ברגע האמת, חשוב להניח את החלומות בצד ולהתמודד עם המציאות. אם אתם עומדים לפתוח עסק משלכם, כדאי שתכירו את האפשרויות שעומדות בפניכם ושיהיה לכם הידע שיעזור לכם לקבל החלטה מושכלת שנכונה עבורכם.

עוסק מורשה או חברה בע"מ?

אחת הדילמות שאתם עתידים להתמודד איתה היא, האם לפתוח עוסק מורשה או חברה בע"מ. מכיוון שאלו 2 ישויות שונות, שמחייבות אתכם מול רשויות המס והחוק, כדאי להכיר ולבחון את כל היתרונות, החסרונות, החובות והזכויות שהן מביאות עימן.

לפני הכול, חשוב להבין, שכל מקרה נבחן לגופו, ושאין תשובה חד- משמעית לשאלה האם כדאי לפתוח עוסק מורשה או חברה בע"מ. על מנת להגיע להחלטה הנכונה חשוב להבין תחילה מהי חברה בע"מ ומה זה עוסק מורשה, ולאחר מכן יש לבחון מספר פרמטרים שיעזרו לקבל החלטה נבונה:

  • היקף הפעילות של העסק
  • אופי הפעילות שלו
  • צפי ההכנסות והצמיחה של העסק
  • שיקולי מס. 

מהי חברה בע"מ?

חברה בע"מ נחשבת לישות משפטית עם תקנון מפורט ומניות, שמתועד ברשם החברות, וקיים מתוקף החברות בו. המשמעות של זה היא, שניתן לתבוע חברה בע"מ, והיא יכולה לתבוע בעצמה, ומתוקף היותה בערבון מוגבל, בעלי המניות שבה הם שנושאים בחובות החברה, אך עד לגובה המניות שלא נפרעו. זאת אומרת, שלא ניתן לתבוע מבעלי המניות נכסים אישיים במידה והחברה נקלעת לחובות.

מידע חיוני נוסף על חברה בע"מ:

  • ניכויי המס של חברה בע"מ עומדים על 23% בלבד מתוך רווחי החברה הנשארים בה, זאת לעומת עוסק מורשה, שמחויב במס בהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק.
  • באופן עקיף ניתן להקטין את מס החברות, מכיוון שהמשכורת של בעל החברה הנה במסגרת הוצאה מוכרת.
  • במידה ובעלי השליטה בוחרים למשוך את רווחי החברה הם מחויבים בתשלום מס הכנסה ומס דיבידנדים.
  • החברה מחויבת לשלם לרשם החברות אגרה שנתית בגובה  כ – 1,300 ₪.

מה זה עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא עצמאי, שבבעלותו עסק. מתוקף בעלותו הוא נושא באחריות הפלילית של העסק ומחויב במיסים ישירים. להבדיל מחברה בע"מ, במידה והעסק נקלע לחובות ניתן לתבוע מבעליו גם את נכסיו האישיים.

מידע חיוני נוסף על עוסק מורשה:

  • שיעורי המס שחלים על עצמאי הנם ביטוח לאומי ודמי בריאות בגובה 5.97% עד הכנסה שנתית בגובה 75,972 ₪, ו- 17.83% עד הכנסה שנתית בגובה 528,240 ₪.
  • עצמאי מחויב במס הכנסה, שגובהו נע בין 10 ל- 48 אחוז בהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק.

הבדלים נוספים בין עוסק מורשה וחברה בע"מ

  • עוסק מורשה מחויב להנהלת חשבונות חד- צדדית. חברה בע"מ מחויבת להוראות ניהול ספרים מורכבות יותר כמו הנהלת חשבונות כפולה.
  • עוסק מורשה מחויב להגיש דו"ח שנתי. חברה בע"מ מחויבת להגיש מאזן מבוקר ע"י רו"ח.
  • עוסק מורשה נדרש להפרשות סוציאליות על רווחי העסק כעצמאי. חברה בע"מ מפרישה הפרשות סוציאליות  לבעל השליטה השכיר במסגרת תלוש שכר שהיא מפיקה.
  • לפתיחת חברה בע"מ יש צורך בחתימת עו"ד. באופן כללי הליך פתיחת חברה בע"מ מורכב וארוך יותר. באופן דומה גם הליך סגירת החברה מורכב וארוך יותר לעומת סגירת עסק של עוסק מורשה.
  • עוסק מורשה זכאי להכרה בהוצאות של רכב עד 45%. חברה בע"מ זכאית להכרה של עד 100%, במידה והשכיר ישלם את שווי המס.

אז מה עדיף?

משיש בידיכם את כל המידע החיוני, עליכם לתכנן את המס הצפוי לכם בכל אחד מהמסלולים הללו ולחשב אותו יחד עם עלויות הנהלת חשבונות. בחברה בע"מ עלויות אלו עלולות להיות גבוהות יותר, אך שיעורי המס במקרים מסוימים עשויים להיות נמוכים יותר.

נראה לכם מסובך?

האמת היא, שהדברים הרבה יותר פשוטים כאשר איש מקצוע מלווה אתכם בתהליך. בין אם אתם פותחים עוסק מורשה או חברה בע"מ, כדאי שיהיה לכם רואה חשבון מקצועי ומנוסה, שיוכל לייעץ לכם ולסייע לכם לנהל נכון את העסק שלכם. באפשרותכם לעשות יחד סימולציה שתבהיר לכם באופן ברור איזה מסלול נכון ואופטימלי עבורכם ולקבל תשובות לשאלות נוספות שעשויות, וסביר להניח, שיצוצו לאורך התהליך ובהמשך דרככם בעולם העסקים.

בכל מקרה, חשוב לדעת, שאם אתם פותחים עסק, יש מידע שעליכם להכיר באשר לחובותיכם וזכויותיכם כבעלי עסק. על מנת להבטיח שדרככם תהיה חלקה וקלה ככל שניתן, כדאי לעשות את כל הליך פתיחת העסק עם רואה חשבון מקצועי, שאתם מרגישים עמו בנוח ומסוגלים לראות אתכם משתפים פעולה שנים רבות קדימה.

חפשו אחר איש מקצוע אמין ומקצועי, בקשו המלצות ואל תחששו לבחון מספר אפשרויות לפני שתגיעו להחלטה. שאלו שאלות, וודאו שאתם מקבלים תשובות ברורות ומפורטות ושכרו את שירותיו של איש המקצוע שגורם לכם לסמוך עליו.

בהצלחה.

 

אפרת סגל

משרד רואי חשבון

השאירו פרטים לייעוץ ללא התחייבות וללא עלות